3 redenen waarom slaap écht belangrijk is tijdens je fertiliteitstraject!



3 redenen waarom slaap écht belangrijk is tijdens je fertiliteitstraject!

Slaap is belangrijk tijdens je fertiliteitstraject….Tja, zal best, hoor ik je denken. Maar waarom is een goede slaap nou eigenlijk  ECHT belangrijk tijdens je fertiliteitstraject ? Wel, ik ga je het verhaal vertellen van “Cortisol” en “Melatonine”. Ik beloof je, je gaat het verrassend boeiend vinden….

vruchtbaarheid goede slaap

 

“Cortisol” is het actie-hormoon. Oftwel: het stress-hormoon. Het zorgde er in de pré-historie voor dat we het op een lopen konden zetten voor een grizzlybeer (of wat voor dieren dan ook leefden in onze contreien toen). De kans dat je sebiet een grizzybeer tegenkomt op straat is- zeker hier in het centrum van Antwerpen waar ik woon, ik weet niet waar jij woont- niet meer zo enorm groot. Maar we kruisen wel veel andere stressmonsters op ons pad. Het stressmonster  genaamd “Nog-onvervulde-kinderwens” is er daar bij jou vast een heel belangrijke van. Zijn die stressmonsters permanent aanwezig, dan spreken we van “chronische stress”. Er is dan een permanent verhoogd cortisolniveau. Dat is minstens even erg als als de kortstondige stress veroorzaakt door de grizzlybeer. Zonder daarmee de ontmoeting met zo’n beest op enige manier te willen minimaliseren.

Overdag is een verhoogd cortisolniveau tot op zekere hoogte normaal. De dag is immers het onderdeel van het etmaal waar we actie moeten ondernemen, oplossingen moeten zoeken voor problemen enzovoort. En dus hebben we cortisol nodig. Tot op zekere hoogte.

’s Avonds daarentegen is het moment aangebroken dat ons cortisolniveau moet zakken. Genoeg actie gehad. Genoeg problemen opgelost.  Op dat moment moet de tegenhanger, genaamd “Melatonine”, het overnemen. Melatonine is het slaap-hormoon.  Het zorgt voor een goede, diepe slaap. Maar- je voelt em al komen- vaak blijft ons cortisolniveau te hoog en ons melatonineniveau te laag. Ook ’s avonds.

Een onvoldoende diepe slaap hangt inderdaad samen met een cortisolniveau dat onvoldoende daalt en een melatonineniveau dat onvoldoende stijgt ’s avonds. Ok, maar wat heeft dat in godsnaam te maken met mijn fertiliteitstraject? Je hebt, als aandachtige lezer, vast al een kleine tip opgemerkt  in de bovenstaande uiteenzetting: cortisol en melatonine zijn h-o-r-m-o-n-e-n.  En dus hebben ze invloed op het geheel van je hormoonhuishouding. Concreet gaat het over de volgende impact :

  1. Blijft je cortisolniveau te hoog, dan gaat dit bijna altijd ten koste van het hormoon progesterone. De details laat ik hier achterwege (voor de geïnteresseerden: ik heb in mijn praktijk mooie schemaatjes vol boeiende chemie om tot dit te staven). Maar het komt erop neer dat progesterone hét grondstofhormoon is, waaruit andere hormonen in het lichaam worden aangemaakt. Ook het actie- of stresshormoon cortisol. Maakt je lichaam veel en permanent cortisol aan, dan zal dit het grondstofhormoon tot op zekere hoogte uitputten. En waarvoor hebben we progesterone nodig? We hebben dat nodig om er in de tweede helft van de cyclus voor te zorgen dat je baarmoederslijmvlies/endometrium een goede, consistente structuur krijgt. Belangrijk voor de innesteling van een embryo.
  2. Blijft je cortisol continue te hoog, dan gaat dit dus ten koste van het hormoon progesterone. En dat op zijn beurt kan een invloed hebben op de aanmaak van het hormoon oestrogeen. Want oestrogeen wordt ook aangemaakt uit het grondstofhormoon…progesterone. En waarin speelt oestrogeen een rol? Het speelt een rol in het proces van eicelrijping en in de opbouw van een voldoende dik baarmoederslijmvlies/endometrium in de eerste helft van de cyclus.
  3. En wat doet die melatonine op zich voor goeds dat relevant is voor je vruchtbaarheid?  Melatonine is belangrijk in het proces van de aanmaak van groeihormoon, hét hormoon dat helpt met de groei van cellen in weefsels. En dus is het opnieuw belangrijk voor de opbouw van je baarmoederslijmvlies. Melatonine werkt bovendien als anti-oxidant en gaat bijgevolg ontstekeningsreacties in ons lichaam tegen. Waardoor ons lichaam een “vriendelijkere” omgeving wordt, ook voor de innesteling van een embryo dus.

vruchtbaarheid goede slaap

 

Drie prima redenen om werk te maken van een goede slaap dus! Hoe is dat voor jou? Hoe makkelijk of moeilijk val jij in slaap? Hoe vaak wordt je ’s nachts wakker? (wakker worden betekent dat je cortisolniveau piekt) Hoeveel uren slaap je ononderbroken? … Allemaal niet zo evident (en dat is wellicht nog zwak uitgedrukt) tijdens een stresserend fertiliteitstraject. Waarin je je vaak suf piekert.  En toch is het dus zo belangrijk!

(bronnen: ‘Cursusboek: De impact van voeding en stress op vruchtbaarheid’ (Rika Lukac), ‘Innesteling’ (Rika Lukac), ‘Het energieke vrouwen voedingskompas’ (Marjolein Dubbers) ) 

 

Wil jij daarom ontdekken hoe je op een actieve manier omgaat met de stress tijdens je fertiliteitstraject? Wil je jezelf bovenaan je eigen to-do-lijst zetten? In stap 1 van mijn begeleidingstraject  “in 5 stappen naar meer controle” brengen we jouw “grizzlyberen”, jouw stressmonsters,  helemaal in kaart. Vervolgens gaan we na hoe jij daar van nature mee omgaat en hoe je op dat punt zou kunnen bijsturen. In stap 3 “Keuzes, die goed voelen.” hebben we het over de moeilijke keuzes waar jij misschien letterlijk van wakker ligt.  Stap 5 “Jij, die jezelf herontdekt” gaat onder meer over hoé jij jezelf terug meer bovenaan je eigen to-do-lijst zet. Zoals je ziet: genoeg kapstokken om aan een goede slaap te werken!!

 

PS: De abonnees op deze 2-wekelijkse blogposts/ artikels, krijgen ze altijd als eerste in hun mailbox. Lekker makkelijk. Meld je gerust ook aan. Je krijgt er een heel nuttige bonus bovenop: een doe-boekje dat je toont hoe je méér kan halen uit de gesprekken met je artsen tijdens je fertiliteitstraject. Een aanrader, als zeg ik het  zelf. 😉

 

 

Meld je hier aan en krijg 2-wekelijks mijn artikels in je mailbox.

Vraag hier je gratis kennismakingsgesprek aan.

 

 

 

Deel dit bericht:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde Berichten

Welke géniale les kan jij leren van Archimedes?
  EUREKA! Dat is de gevleugelde uitspraak van de oud-Griekse wetenschapper Archimedes op het moment dat hij- al zittend in...
Lees meer...