Moet ik rusten na de embryo transfer en verder in de wachtweken? Mag ik sporten tijdens de wachtweken?



Moet ik rusten na de embryo transfer en verder in de wachtweken? Mag ik sporten tijdens de wachtweken?

Na de embryo transfer beginnen de stressvolle  wachtweken. En dan?  Moet je rusten vlak na de embryotransfer en in de dagen die volgen? Mag  je sporten tijden de wachtweken?  Allemaal vragen die  je jezelf stelt,  want natuurlijk wil je tijdens de wachtweken je kansen op een innesteling en zwangerschap zo graag maximaliseren.

Heb je vragen over wat je wel of niet mag doen tijdens de wachtweken, stel die vragen dan ook gerust aan je artsen of aan het fertiliteitscentrum, bijvoorbeeld bij de terugplaatsing of inseminatie. Blijven zitten met vragen, werkt stress in de hand.

Vlak na een embryo transfer blijven rusten  geeft géén grotere kans op een zwangerschap. Heel wat studies zijn daarover unaniem.  In sommige fertiliteitscentra moet (mag)  je maar een paar minuten rusten na de embryotransfer vooraleer je mag (moet) vertrekken. Bij andere centra mag je een paar uur blijven rusten. Want dat geeft veel vrouwen een meer gerust gevoel. Toch hebben de fertiliteitscentra waar je maar een paar minuten na de embryotransfer moet (mag)  rusten, geen lagere slaagpercentages. Vraag je fertiliteitscentrum eventueel op voorhand wat hun aanpak op dit punt is. Meer informatie kan meer rust geven in je hoofd.

Ook verder in de wachtweken is rusten niet nodig.  Alleen als je na de punctie pijn blijft hebben, bijvoorbeeld door  overstimulatie, kan rust  nodig zijn. Opvolging en advies door je artsen is dan zeker nodig.

Je hoeft ook sporten in de wachtweken niet te laten. Bedenk dat het embryo veilig tussen de slijmvliezen van de baarmoeder zit geplakt. Het gaat er niet zomaar uitvallen. Vergelijk het met een dubbelgeplooide boterham met een dikke laag  choco en daarin een korreltje hagelslag. Je baarmoeder is de dubbel geplooide boterham,  je baarmoederslijmvlies is de laag choco, het korreltje hagelslag het embryo. Het korreltje zit stevig tussen de boterham en de laag choco geplakt.  Het korreltje zal er niet uitvallen, ook niet bij wat geschok.

Sporten is altijd gezond, ook  tijdens de wachtweken. Het verbetert onder meer de bloeddoorstroming van alle organen, waardoor ze meer voedingsstoffen krijgen. Ook van de baarmoeder.

Ik herinner mij één van de boeiende lessen tijdens mijn opleiding als kinderwensconsulent, waarbij een fertiliteitsarts heel gevat vertelde dat men tijdens de wachtweken vrijwel allés mag doen qua lichaamsbeweging … béhalve 3 dingen: benji springen, diepzeeduiken en de Himalaya beklimmen. Leer daaruit dat het vooral een kwestie is van je gezond verstand gebruiken. Wat zegt jouw gevoel? Waar voel je je goed bij? Als je je er niet 100% goed bij voelt om tijdens de wachtweken pakweg te gaan joggen, om welke redenen zou je dan toch doen? Waardoor kan jij je gedachten verzetten? Wat vind jij leuk? Wat bezorgt jouw afleiding? Hoeveel afleiding en ontspanning bezorgen twee weken platte rust jou?  …

Als je nooit sporten hebt beoefend, zijn de wachtweken nu ook niet meteen het goede moment om er mee te beginnen.  Wat ben jij gewoon om te doen? Wat past bij jou? Wat vind je ontspannend?  Een middagje shoppen is ook  goed voor de doorbloeding van de baarmoeder en het afleiden van de gedachten, zo moet je maar denken…. Voorzichtigheid is wel enigszins geboden met een ontspannende sauna tijdens de wachtweken.

Twijfel je na een embryo transfer, tijdens de wachtweken toch plots over het beoefenen van een bepaalde sport, neem dan even contact op met je arts of fertiliteitscentrum. Dan kan je met een geruster hart genieten van  je sport-uitje.

En tenslotte, wanneer je behandelingscyclus in het worst case scenario niet positief uitdraait, bedenk dan dat dat niét te wijten is aan te weinig rusten of te veel sporten tijdens de wachtweken.  Schuldgevoelens zijn totaal onterecht.  We zouden maar wat graag controle hebben over het resultaat van de behandeling door meer te rusten of minder (of juist meer )te sporten na de embryotransfer. Maar de frustrerende waarheid is dat we die controle niet hebben. De boodschap is vooral om de wachtweken te overleven, op een voor jou zo draaglijk mogelijk manier. In rust. Of in beweging. Of liefst van al een gezonde combinatie van beiden.

Bespreek dit eventueel ook met je arts.

Hoe ga jij je volgende gesprek met je arts optimaal voorbereiden en aanpakken? Hoe bekom je zo veel mogelijk cruciale informatie, die je vooruit kan helpen? … Ik heb een handig boekje, inclusief enkele onmisbare bijlagen, uitgewerkt om je helemaal op weg te helpen. Download het gratis!

 

Download je gratis doe-boek: “Haal zo veel méér uit de communicatie met je artsen!”

 

 

 

 

 

Deel dit bericht: