Zwanger worden en voeding: omega 3 of omega 6?



Zwanger worden en voeding: omega 3 of omega 6?

Natuurlijk weet jij dat voeding een aandachtspunt is als je zwanger wil worden. Maar welke voeding is nu precies goed en minder goed als je zwanger wenst te worden?  Bij wijze van testcase van jouw kennis hierover, deze kleine hersenbreker: eet je best omega 3 als je zwanger wil worden? Of is het eerder omega 6?

omega 3 omega 6 vruchtbaarheid

Goh, omega 3 of omega 6… klinkt allebei behoorlijk gezond, niet? Omega 3 en omega 6 zijn beiden essentiële vetzuren. Dit betekent dat je lichaam ze niet kan aanmaken. En dus moet je ze éten. So far, so good…

In het verhaal dat volgt, zijn er 2 “goeieriken”. Het zijn de 2  goeie vetzuren genaamd “DHA” (docasahexaeonoic acid) en “EPA“(eicosapentaenoic acid).

DHA en EPA zijn allebei omega 3 vetzuren van dierlijke oorsprong. Je kan ze uit niet-gekweekte vette vis halen: wilde zalm, sardienen, paling, makreel, verse tonijn… Maar ook uit algen en zeewieren (niet meteen iets dat je elke dat eet, of ligt dat aan mij). En uit eieren ook.

Waarom zijn DHA en EPA de goeieriken? Wel, indien cellen in het lichaam- dus ook cellen van het baarmoederslijmvlies of spermacellen- voldoende DHA en EPA bevatten, dan zullen er op celniveau minder snel ontstekeningetjes ontstaan (die bijvoorbeeld kunnen ontstaan bij het stuk gaan van een cel, hetgeen voortdurend gebeurt in ons lichaam). Die ontstekeningswerende werking kan dus bijdragen tot een gunstige context voor de innesteling (baarmoederslijmvlies) of tot een goede kwaliteit van het sperma. Die ontstekeningswerende werking hangt ook nauw samen met een minder geactiveerd immuunsysteem. In de reproductieve immunologie weet men al lang dat DHA en EPA als een modulator op het immuunsysteem werken. Tekorten aan deze vetzuren kunnen aanleiding geven tot een overactief immuunsysteem. Wat op zijn beurt dan weer een negatieve impact kan hebben op de innesteling en zelfs een mogelijk zwangerschapsverlies in de hand kan  werken. En tenslotte, deze ontstekeningswerende werking is bijzonder belangrijk voor vrouwen met endometriose. De stukjes baarmoederslijmvlies die buiten de baarmoeder groeien, zorgen immers voortdurend voor ontstekeningsreacties. Voldoende juiste, ontstekeningswerende vetzuren op celniveau kunnen deze wat temperen.

En dan is er “LA” (linoleic acid of linolzuur), die eerder de “slechterik” van het verhaal is.

LA is een omega 6 vetzuur van plantaardige oorsprong. Je vindt het in soja(olie), maïs(olie), zonnebloempitten(olie), sesamzaad(olie), palmolie, tarwekiemolie, pinda(olie), granen… Maar ook in gekweekte soorten vlees en vis, omdat dieren gevoed worden met de genoemde producten. LA  vormt ook de basis van transvetten die in de voedingsindustrie worden gebruikt (margarines, koekjes, gefrituurd voedsel,…).

In tegenstelling tot DHA en EPA, die ontstekeningswerend werken, werkt LA uit onze voeding net ontstekeningsbevorderend. Met dus tegenovergestelde effecten voor het zwanger worden.

En dan het je nog “ALA” (alpha linolenic acid of linoleen zuur), die zich ergens tussen de beiden bevindt.

ALA is een plantaardig omega 3 vetzuur. Lijnzaad(olie), chiazaden(olie), walnoten(olie), hennepzaden(olie), koolzaad(olie)… bevatten ALA. Het goede nieuws is dat je lichaam ALA kan omzetten naar DHA en EPA, de goeieriken. Het slechte nieuws is dat ons lichaam daar niet zo efficiënt in is; slechts een beperkt deel ALA wordt omgezet in DHA en EPA.

ALA werkt op zich, net als LA, ontstekeningsbevorderend. Een beperkt ontstekeningswerend effect kan ontstaan uit die beperkte omzetting naar DHA en EPA.

Conclusie van het verhaal. Als je zwanger wil worden, is het de verhouding omega 3/ omega 6 van wat je in totaliteit binnen krijgt qua voeding die belangrijk is. En dus is het tot jou nemen van voldoende omega 3- vooral die van dierlijke oorsprong (DHA en EPA) en met mate die van plantaardige oorsprong (ALA)- gewenst. Maar het zal je misschien niet verbazen dat we in ons Westers voedingspatroon veel meer omega 6 (ALA) dan omega 3 (DHA, EPA, ALA) binnen krijgen. Te veel slechteriken in verhouding tot het aantal goeieriken dus. Te veel ontstekeningsbevorderaars en te weinig ontstekeningsremmers om tegengas te geven.

Pleit ik er hier voor om maniakaal met voeding bezig te zijn? Nee a-b-s-o-l-u-u-t  n-i-e-t. Maar een paar kleine, strategische veranderingen op het gebied van voeding kunnen al wat betekenen. Neem bijvoorbeeld elke dag een kwalitatief omega 3-supplement: supplementen met visolie of krillolie bijvoorbeeld, gewoon verkrijgbaar bij elke apotheek. Vraag je apotheker zeker om raad hierover. Of eet een keer meer van deze vissoorten. Of probeer de inname van transvetten een klein beetje te verminderen (ja, dat is een klein beetje jammer, maar niet onoverkomelijk). Vegetariërs kunnen aan hun mogelijk tekort aan omega 3 tegemoetkomen door een supplement met algenolie te nemen. Vooral bij aandoeningen als endometriose toch iets om over na te denken.

zwanger worden en voeding omega 3 of 6

Over zwanger worden en voeding valt veel te zeggen. Héél véél. Om te voorkomen dat je door het bos de bomen niet meer ziet: vraag gerust info op maat hierover tijdens een sessie bij De Fertiliteitsmentor.

 

Vraag hier je gratis kennismakingsgesprek aan.

 

 

 

 

 

Deel dit bericht:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde Berichten

Eerst afvallen? Dan pas IUI of IVF?
Ja, er bestaat een mogelijk verband tussen vruchtbaarheidsproblemen en (over)gewicht/ voedingspatroon. Maar OOK... Ja, wensouders vinden het vreselijk om naar...
Lees meer...